mandag 13. september 2010

Mandag 13.9.2010

13.9.2010

TVERRFAGLIG EKSAMEN

Kommunikasjon og samhandling

·         Språk
·         Språk utvikling
  •  

Yrkesutøvelse

·         Planlegging
·         Eventyr, musikk etc.


Godt tips bruk lærerplanen og bruk målene der og skriv derfra, vise til målene faglig forankring, rammeplan, osv.

PLANLEGGING/EVALUERING

Planlegging – kontroll på framtiden
Evaluering – se tilbake på erfaringer
Evaluere – planen / prosessen
Evaluere – holdninger og verdier
Evaluere – refleksjon rundt egen praksis

Evalueringsarbeidet skal øke personalets kunnskaper og kompetanse NB

Egne planer må ikke bli viktigere enn barnas behov
Hva skal evalueres – hvordan skal det evalueres og når?





Barnehage alder 5-6 år
Aktivitet: Idrettsdag

Fysisk og motorisk utvikling
Sosial utvikling
Emosjonell
Språklig og kommunikativ utvikling
Intellektuell, tankemessig utvikling










Tid og sted
Hva skal gjøres – type aktivitet
Hvorfor – faglig begrunnelse
Her ligger begrunnelsen og konkretene skal henvises til barnets alder/utvikling, og for eksempel Eriksons tabell
Hvordan – metodevalg
Hvem gjør hva - materiell
Vurderingsspørsmål

Fra kl 9.00 til ca 10.30

Idrettsdag
Høydehopp
Sykling
Løping
Sparke fotball på mål
Kaste på bokser
Hoppe lengde
Fysisk og motorisk utvikling
Fysisk aktivitet
Grovmotorisk trening
Mestring – løfter prestasjonsangsten som kan forekomme i denne aldersgruppen.
- gir selvfølelse
- forebygge passivitet
- åpner for muligheter til barnets eget initiativ.

Sosial utvikling
- samarbeide/være sammen
- lære køkultur
- oppmuntre hverandre
- trøste
- grunnleggende folkeskikk
Emosjonell
Lære å takle både
Nederlag og
Seier
Språklig og kommunikativ utvikling
- lære å formidle
- forstå både tale og kroppsspråk
- ta i mot beskjeder
-
Intellektuell, tankemessig utvikling
- får konkrete svar i form at tidtaking, lengdemål,
- bruke språk mer presist.

Da barna er på den og den alderen begrunner vi valget ut i fra…..
Fysisk og motorisk utvikling
Barna selv skal være med i planprosessen og gjennomføringen av aktiviteten.

- rigge opp ”banene”
- informasjon
- 6-åringene skal være faddere for de mindre.

- voksne er ”følgere” med gruppene.

Sosial utvikling

Emosjonell

Språklig og kommunikativ utvikling

Intellektuell, tankemessig utvikling


Bruk som utgangspkt hva som er typisk for denne aldersgruppa.

Hva gikk bra?

Hva gikk mindre bra?

Hadde vi nok utstyr?

Tiden?

Aktivitetene: antall, vankelighetsgrad,

Hvordan fungerte de voksne i denne prosessen?

Hvordan mestret jeg min oppgave?

Gjorde jeg noe lurt?

Gjorde jeg noe mindre lurt?

Hva bør endres?

Klarte vi å motivere barna?

Syntes barna dette var moro?
Avslutt denne oppgaven/tabellteksten med en utfyllende tekst om hva som skal skje.


Notater ved gjennomgangen til oppgaven.
Bruk for eksempel Rammeplan eller skjemat s 258 i boka til faglig begrunnelse.

Observasjon, planlegging og dokumentasjon:
Def:    ”Registrere hva som hender i en bestemt situasjon.”
Observasjon foregår ofte med div skjemaer for eksempel TRAS (hjulet), alleme (Annemone)
Observasjon kan være deltagende eller ikke deltagende.
            Når vi er i nærheten i samme rommet som barnet, påvirker på den deltagende måte.
Ikke deltagende kan skje med et videokamera, vindu.
Vi påvirker delvis når vi er til stede som såkalt ikke deltagende.
Hva kan vi observere?
            Adferd – hvordan barna oppfører seg
            Språk
            Motorisk utvikling – fin og grov
            Konsentrasjon
            Samspillsevne
            Koppsfunksjoner  - dorutiner - mat
            Utviklingsnivå – diverse annet som kan observeres.

Resultat av observasjonen:
            Ingen grunn til bekymring
            Grunn til bekymring
                        Iverksett tiltak/evalueres
                        Har tiltaket virkning -> ny observasjon.

Hvem kan vi observere?
            Enkeltbarn (man ønsker å finne ut mer om)
            Grupper av barn/unge
            Foreldrene (samspillet mellom barn og forelder)
            Hverandre

Side 170, observasjon t.o.m 186.
Se eks på kopier utlevert i timen.

Observasjonsmetode: Løpende protokoll, en mye brukt metode:
è blankt ark
è Noterer > tid, sted, hvem som er til stede
§  Tid – kort observasjonsperiode, for eksempel 10 min
§  Bestemme tidspkt for observasjonen på forhånd

è observatøren noterer forløpende det som hender
Les i boka!

Generelt om observasjon:
Uansett hvilken metode du bruker noterer du kun
-          fakta, det som faktisk skjer
-          tolkning finner sted etter at observasjonen er avsluttet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar